Opinia publiczna wielokrotnie słyszała zapewnienia
Ministerstwa Energii, że obecnie wypełniamy nawet w nadmiarze (w przypadku
zielonej energii elektrycznej) zobowiązania wobec UE i bez problemów wypełnimy
je w kluczowym punkcie kontrolnym w 2020 roku, osiągając wymagane 15% udział
energii z OZE w zużyciu energii. Uznać trzeba, że nikt nie może być lepiej
poinformowany na ten temat niż Ministerstwo. Ma ono bowiem dostęp do danych i
ma instrumenty, aby cele realizować. I przyznaję, że "straszenie" karą za
domniemane niewypełnienie tych zobowiązań - na 4 lata przed upływem terminu
rozliczenia z obowiązku (liczy się tu bowiem cel w 2020 roku, a nie droga do
celu) - może być uznane za czepianie się lub brak wiary zdolność administracji i branży do nadzwyczajnego zrywu.
Okazją do weryfikacji podstaw urzędowego optymizmu są najnowsze dane statystyczne o polskich postępach w zakresie wzrostu udziału energii z OZE w zużyciu energii na koniec 2015 roku, przedstawione przez GUS (str 49) w następującej formie - rysunek:
Wykres pokazuje, że Polsce może zabraknąć ok 1% do wypełnienia 15% celu w 2020, ale rzeczywistość (o czym dalej) może być znacząco gorsza od przedstawionej interpolacji liniowej "wznoszącego" trendu i z pewnością jest znacznie bardziej skomplikowana niż mogłoby się na pierwszy rzut oka wydawać. Jeszcze gorsze i wielorakie w swoich skutkach może być dalsze odchylania się Polski od wymaganego trendu. Jedno nie ulega wątpliwości. O ile nie dojdzie do rozpadu UE (!),
zawieruchy i wypowiedzenia umów międzynarodowych (co samo byłoby dla Polski znacznie
gorsze niż ew. kary traktatowe za niefrasobliwość w kwestii OZE), za jakikolwiek niewypełnienie zobowiązań w tym zakresie
trzeba będzie
w jakiejś formie zapłacić.
Obecnie trudno już uwierzyć, że Polska w zakresie OZE samodzielnie
wypełni własną produkcją paliw i energii z OZE swoje cele na 2020 rok (nawet
jeżeli są stosunkowo niskie). Punktem wyjścia do potwierdzenia tej tezy i analiz jest to, że unijny 15% cel dotyczy
udziału wszystkich OZE - zarówno w formie energii eklektycznej, ciepła jak i
niekopalnych paliw transportowych w zużyciu energii finalnej netto. Może być
tak, że dany kraj zaniedbując w systemie wsparcia (promocji)
jeden nośnik – np. wytwarzanie energii
elektrycznej z OZE, może postawić na inny – np. ciepło z OZE i dzięki wypracowanej
w tym segmencie
nadwyżce swój cel zrealizować
z nawiązką. Warto też pamiętać, że poza ogólnym celem 15%, jest jeszcze jedne
obowiązkowy (sub) cel – obowiązek udziału biopaliw transportowych razem z
energią elektryczna na poziomie 10% w 2020 roku, który też mogłyby być
przekroczony i wesprzeć dodatkowo realizację celu zasadniczego.
Brak odpowiedniej ilości energii wyprodukowanej i zużytej w 2020 roku nie oznacza automatyczne
niewypełnienie celu i nieuchronne ryzyko zapłacenia z tego tytułu kary w 2021
roku. Możemy nie wyprodukować wymaganej ilości energii z OZE, a zobowiązanie jednak
wypełnić,
np. zakupując w 2020 roku zagranicą
odpowiednie wolumeny energii elektrycznej i
biopaliw zagranicą (rozliczając je w taryfach za energię lub opłatach na
stacjach paliwowych). Możemy dokonać też tzw. transferu statystycznego za który
zapłacą podatnicy, o czym
więcej
było już na blogu „Odnawialnym”.
Komisja
Europejska dopuszcza obie alternatywne formy wypełnienia obowiązku. Być może Ministerstwo Energii mówiąc o braku problemu jeśli chodzi o
realizacje celów myśli o transferze statystycznym lub o "imporcie". Jeżeli bowiem jakiś
kraj członkowski UE chce na OZE stracić, a nie zarobić, to ma do tego prawo, o ile
obywatele na taką oczywistą nieracjonalność ekonomiczną pozwolą swoim rządom i o ile jest to do przyjęcia z politycznego punktu widzenia.
Import biopaliw wydaje się prosty i oczywisty, a import energii elektrycznej
z OZE w pewnym zakresie wydaje się też możliwy. W przypadku zielonego ciepła import wydaje
się tylko pozornie niewykonalny (ciepło jest produkowane i zużywane lokalnie),
ale z powodzeniem możemy importować biopaliwa stałe, np. pelety do produkcji ciepła.
Co prawda stalibyśmy się wtedy pierwszym krajem na świecie, który
walcząc o niezależności i bezpieczeństwo energetyczne, i mając na swoim terenie
wszystkie odnawialne zasoby energii, straci suwerenność w efekcie importu paliw
i energii z … OZE. Polska polityka energetyczna jest jednak już od kilku lat
pełna paradoksów, że w zasadzie „nie dziwi nic”. Można nawet postawić tezę, że krajom UE
przodującym w wykorzystaniu OZE właśnie
o to chodzi, aby zarobić na maruderach.
Warto już teraz zastanowić się kto z nas i
ile w sumie zapłacimy w przypadku wykorzystania „opcji importowej” do
wypełnienia celu (kara byłaby i tak bardziej dotkliwa).
Poniżej na wykresach, w oparciu o wyżej przytoczone
dane GUS, zilustrowano w sposób bardziej szczegółowy stan realizacji przez Polskę na koniec 2015 roku
celu ogólnego i celów sektorowych - w poszczególnych nośnikach końcowych
energii - w zakresie OZE na 2020 rok. Na wykresach pokazano nie tylko stan na
koniec 2015 roku, ale też najbardziej prawdopodobne aproksymacje trendów do 2020 roku. Obecnie każda aproksymacja
oparta na danych historycznych daje wyniki zawyżone na 2020 rok, gdyż ostatnie regulacje w branży OZE spowodowały
nie tylko spowolnienie, ale i utratę zaufania inwestorów, a w konsekwencji rynku
szybko nie uda się poderwać do nadrobienia zaległości.
Przy tym zastrzeżeniu można przyjrzeć się bliżej co z trendów wynika. poniższe wykresy oparto na danych historycznych
GUS i ich interpolacji na 2020 rok oraz odpowiednich aproksymacji wg IEO.
Pierwszą niespodzianką przeczącą twierdzeniom Ministerstwa
Energii jest to, że nie wiele wskazuje ze wypełnimy nawet celu cząstkowego (nieobowiązkowego) nawet w zakresie energii elektrycznej z OZE. Na
dzisiaj zabraknąć nam może ponad 2% – rysunek, ale może być też znacznie gorzej.
W przypadku ciepła z OZE może nam zabraknąć 1,5% - rysunek,
ale jeżeli system aukcyjny doprowadzi do wsparcia da współspalania biomasy z węglem
na dużą skale (
przed
czym przestrzega IEO) i dojdzie do podniesienia cen oraz „wyciągania” biomasy
z ciepłownictwa do elektroenergetyki, luka ta może się powiększyć.
Największe odchylenie od prawnie obowiązującego wymogu uzyskania
10% celu na 2020 rok daje się zaobserwować w przypadku biopaliw i innych niż paliwa
pochodzenia mineralne napędów w transporcie. Zanosi się na odchylenie rzędu 3% - rysunek.
Polska - bez importu paliw i energii lub bez transferu statystycznego
- nie wypełni żadnego z sub-celów cząstkowych
w zakresie OZE. W efekcie zmierzamy do niewyplenieni prawnie obowiązującego
celu ogólnego. Zamiast minimum 15% (pierwotnie Polska zakłada realizacje celu z
nawiązką – 15,5%, tak aby można było sprzedać nadwyżki) zmierzamy do osiągnięcia 12,75%
Jest to jeszcze mniejszy udział energii z OZE w 2020 roku niż
w scenariuszu ostrzegawczym
prezentowanym
na blogu „Odnawialnym” rok temu - 12,9%.
Ale kolejny rok został stracony
i coraz
trudniej będzie nadrobić rosnące z roku na rok zaległości, przy coraz krótszym
okresie jaki pozostał na skuteczną zmianę trendów. Pozostały bowiem tylko trzy
lata na uzyskanie wymaganej w 2020 roku zdolności produkcyjnej, a cykle inwestycyjne
w zakresie większych instalacji OZE często przekraczają 3 lata.
Oszacowane
w ub. roku koszty transferu statystycznego
(obciążenie podatnika) w wysokości 7,5 mld zł w 2020 (aby zrealizować 15% cel) wyglądają
obecnie na zaniżone. Dodatkowo trzeba uwzględnić konieczny import biopaliw aby
wypełnić 10% subcel biopaliwowy. Zapowiadana przez Ministerstwo Energii elektryfikacja
transportu nam nie pomoże w zrealizowaniu tego celu, przynajmniej do czasu gdy obowiązuje
koncepcja elektromobilności
opartej na
energii elektrycznej z elektrowni węglowych zamiast na wysokich udziałach energii elektrycznej z OZE (dyrektywa przy stwierdzaniu wypełnienia celu umożliwia podwójne uznawanie każdej porcji energii w transporcie elektrycznym o ile pochodzi ona z OZE). Bez znaczącego wzrostu udziału energii elektrycznej z OZE wzrosną
tylko opłaty za emisje do atmosfery i zmniejszy się rezerwa mocy w systemie
energetycznym (obniży się poziom bezpieczeństwa energetycznego).
W tym newralgicznym segmencie rynku OZE pojawia się też
dodatkowe problemy. Zgodnie z dyrektywą 28/2009/WE o promocji energii z OZE, od
dnia 1 stycznia 2018 r. do realizacji
zobowiązań (cel 10%) będą liczyć się w pełni te biopaliwa które powodują ograniczenie
emisji gazów cieplarnianych w co najmniej 60 %. Niestety Polska osiągnęła 6,33% udział w zużyciu wszystkich paliw transportowych w 2015 roku wyłącznie nieefektywnymi
biopaliwami (biodiesel rzepakowy i tradycyjny bioetanol), a drugiej generacji biopaliwa w Polsce nie są produkowane na skale przemysłową. Uzyskany dotychchcas poziom jest w pobliżu górnej granicy możliwości rozliczenia
się biopaliwami tzw. „pierwszej generacji”. W 2015 roku Parlament Europejski zdecydował bowiem, że biopaliwa konwencjonalne
(z surowców rolniczych) nie będą mogły stanowić więcej niż 7% wszystkich
biopaliw i zielonej energii elektrycznej wliczanych do realizacji 10% celu. Zatem
ok. 3% muszą stanowić biopaliwa drugiej generacji lub transport elektryczny
oparty na energii z OZE (zgodnie z dyrektywa udziały tych paliw i napędów liczą
się podwójnie). Takimi możliwościami Polska nie dysponuje. W Niemczech np. już
w 2014 roku udziały tego typu napędów stanowiły ponad 20%. Konieczność importu
3% biopaliw drugiej generacji oznacza wydatek minimum 5 mld zł (optymistycznie,
przy cenie zakupu po 1200 USD/t). Kwota ta podniesie ceny paliw w 2020 roku, za
co zapłacą wszyscy kierowcy.
Gra idzie zatem o minimum 13 mld zł, a może i 20 mld zł, którymi
- w przypadku dalszych zaniechań lub opóźnień w pilnie wymaganym zwiększaniu odpowiednich
zdolności produkcyjnych w OZE - w 2020 roku obciążeni zostaną podatnicy
(transfer statystyczny), kierowcy (import biopaliw) oraz konsumenci energii elektrycznej
(ew. import energii elektrycznej z OZE).
Ale to i tak tylko część rachunku. Opublikowany 1-go grudnia
br. projekt nowej dyrektywy o OZE stwierdza,
że kraje, które nie osiągną swoich celów w zakresie OZE w 2020 roku będą musiały
nadrobić zaległości w latach 2021-2030,
aby móc korzystać z funduszy spójności UE.
To co się obecnie dzieje z sektorem OZE trudno byłoby nazwać strategią odpowiedzialnego rozwoju. Jest to raczej przejaw braku odpowiedzialności za przyszłość lub traktowanie jej na zasadzie, że "jakoś to będzie". Być może istnieje jakiś ryzykowany, ale w swojej istocie genialny plan uniknięcia niepotrzebnych kosztów, o którym opinia publiczna, a nawet instytucje państwa nie wiedzą. Wypada zatem zapytać Ministerstwo Energii co w praktyce
oznacza zapewnienie, że Polska w 2020 roku wypełni swoje cele na OZE, w jakiej
formie to zrealizuje i jak dużym kosztem oraz ile na naszej opieszałości i lekceważeniu
problemu zarobią inne kraje UE.