Jeżeli instytucje państwa działają prawidłowo, raport NIK
pod obiecującym tytułem „Rozwój sektora
odnawialnych źródeł energii”, pod którym kryją się mniej obiecujące ustalenia, nie
powinien pozostać bez echa i szerszej refleksji na przyszłość. Chodzi zarówno krótką
perspektywę do 2020 roku, kiedy Polska ma się rozliczyć ze zobowiązań międzynarodowych
w zakresie OZE jak i tę dalszą, w której powinna się dokonać gruntowna reforma energetyki
i wzmocnienie instytucji państwa, aby zapobiec kumulacji podobnych problemów już
w najbliższej przyszłości (w latach
2021-2030).
Niestety, raport
został opublikowany w połowie listopada,
w momencie niesprzyjającym takiej właśnie refleksji. Nie tylko zdecydowana większość
społeczeństwa, ale nawet znaczna cześć uczestników rynku nigdy do niego nie
dotrze. Media zajęły się trudną sytuacją w systemie bankowym (KNF), który - z
uwagi na (analogicznie do silnie regulowanej energetyki) rosnący udział państwa
i firm państwowych -może być też zwiastunem podobnych kłopotów także na styku państwowej
energetyki korporacyjnej i prywatnych (póki co) wytwórców energii z OZE (o czym
dalej). Rynek jest też zajęty czymś innym – czeka na resztki dotacji UE i
jeszcze jedną aukcję na energię z OZE (z
łaski polityków może ostatnią). Więksi (i lepiej poinformowani) gracze
czekają na nową politykę energetyczną (PEP’2040) i mało kto interesuje się tą poprzednią
(PEP’2030) z 2009 roku, którą akurat zainteresowała się NIK. Projekt nowej
polityki znają już niektórzy i już nawet wiedzą … że jest dobry. Polski Komitet
Energii Elektrycznej już na początku października oświadczył (choć zwykły i jak
zwykle niedoinformowany uczestnik rynku nic na ten temat tego dokumentu nie
wiedział), że „wprowadzenie przez Rząd PEP’2040 będzie rozwiązaniem korzystnym
zarówno z perspektywy odbiorców jak i dostawców energii”.
Choć ustalenia NIK powinny się przełożyć na konkretne
działania naprawcze, łatwo można dojść do wniosku, że nie warto zajmować się zaszłościami
i, działając po staremu, lepiej (przynajmniej ideologicznie) uciec do
przodu.
Ale tym razem raport NIK wyszedł poza historyczne schematy i
zainteresowanie wyłącznie oceną przeszłości. Kluczowy wniosek raportu
brzmi następująco: „Osiągnięcie przez Polskę
założonego celu 15 proc. udziału energii z OZE w 2020 r. może być zagrożone (w
2016 roku wskaźnik przekroczył tylko 11 proc. i był najniższy od 2013 r.)… W
konsekwencji Polska prawdopodobnie stanie przed koniecznością dokonania
statystycznego transferu energii z OZE z państw członkowskich, które mają
nadwyżkę tej energii.
Koszty tego
transferu mogą wynieść nawet 8 mld zł” i pojawią się po stronie budżetu
państwa najpóźniej w 2020 roku (
przyp.
autora). U polityków i w agendach rządowych do których kierowane są
wnioski z raportu pojawia się
realna pokusa
zbagatelizowania zasygnalizowanego konkretnie problemu i zostawienia go „na
potem” (na „po wyborach”).
Dlaczego NIK badający, zgodnie z planem kontroli, lata 2015
(rząd Ewy Kopacz, kiedy były symptomy stagnacji rozwoju OZE ) - I polowa 2017 (rząd Beaty Szydło, kiedy
nastąpiło zatrzymanie rozwoju OZE) pozwolił sobie na badanie sytuacji na koniec
2020? - Dlatego, że stan rozwoju OZE na 2020 rok jest określony zarówno w
prawie UE jak i w prawie krajowym. Problem polega jednak na tym, że w systemie
kontroli państwowej zawsze ostatnie zdanie należy do ministra konstytucyjnego. O ile nawet 30-go
grudnia 2020 roku mając np. 12% udziału energii z OZE ów minister powie, że
31-grudnia udział ten wyniesie np. 15,01%, to w zasadzie organ kontrolny
powinien przyjąć deklarację osoby (która odpowiada przed Trybunałem Stanu) za
wiążącą i zamykającą sprawę. Wtedy dopiero następna kontrola (zazwyczaj po
wyborach) wykaże że cel nie został spełniony i trzeba płacić za niewywiązanie
się ze zobowiązania (tu określonego jako 15% energii z OZE w zużyciu energii brutto). Po czasie trzeba
liczyć się z analogiczną odpowiedzią kolejnego konstytucyjnego Ministra Energii…
NIK porusza się w ustalonym zakresie kontroli (lata objęte
kontrolą 2015 –połowa 2017) i pierwotnych (sformułowanych w 2016 r.) pytań
kontrolnych. Refleksja powinna dotyczyć kwestii szerszych: np. dlaczego pojawił
się niespotykany w historii kryzys w branży OZE, czy ktoś miał interes, kto i w
jakim zakresie odpowiada za skutki kryzysu itd., ale sądy powinny być to oparte
na faktach, które ustalił NIK.
W sytuacji, kiedy w kraju w zasadzie nikt już nie odpowiada
za przyszłość wybiegającą dalej niż wybory 2018-2019, ze zgodnego chóru optymistów w energetyce (jeśli chodzi o przyszłość) wyłamał się też inny organ państwa
– GUS. Zaledwie dzień po publikacji raportu przez NIK także GUS opublikował branżowy
raport „
Energia
ze źródeł odnawialnych w 2017 r.” Choć statystyka z natury też dotyczy
przeszłości, GUS także pozwolił sobie na wybiegnięcie do przodu (do 2020 roku) i
ekstrapolację trendów, gdyż jest zobowiązany do monitorowania realizacji celu
OZE na 2020 rok. W efekcie GUS zilustrował różnice pomiędzy trendem (do 2017
roku) i celem
na udział energii z OZE w
2020 roku, co obrazuje rysunek.
Ktoś kto zna cykle inwestycyjne w OZE zgodzi się także z GUS, że w
2020 roku może zabraknąć niemal 4% energii z OZE. Wykres z raportu GUS potwierdza
tezę NIK, że aby uniknąć kary (na mocy TFUE), koszty transferu statystycznego
(najpóźniej z 2020 roku) pomiędzy Polską, a innymi członkami UE którzy
realizują swoje zobowiązania z nadwyżką mogą wynieść 8 mld zł. Kosztu
tego nie poniesie ani ME, ani sektor energetyczny. Zapłacą polscy podatnicy,
zasadniczo za brak działań ME, ale po części także za czerpanie bieżących korzyści (ograniczonych dopiero w 2015 roku) ze współspalania biomasy w elektrowniach węglowych w czasach rządów PO-PSL (koncerny energetyczne zarobiły, Polska nic z
tego nie ma, a obywatel zapłaci podwójnie: za ówczesne certyfikaty i za przyszły transfer statystyczny).
Ale, niezależnie od formułowanych przez NIK ww. ostrzeżeń, ME
jest dalej dobrej myśli. 16-go listopada M
inisterstwo Energii podało własną informację na ten sam temat z następującą konkluzją:
„Dzięki licznym działaniom obecnego rządu udało się nadrobić opóźnienia
w sektorze energetyki odnawialnej oraz przyspieszyć jego rozwój”. Media odczytały ją jako lekceważącą odpowiedź na raport NIK i
dokonaną w nim i tak pobłażliwą ocenę działalności ME jako „pozytywną mimo stwierdzonej
nieprawidłowości”. Na ME, do
którego zasadniczo adresowane są wnioski z raportu, fakty ustalone przez NIK i GUS nie
robią większego wrażenia i nadal najwyraźniej wierzy ono, że „jakoś to będzie”.
Źródło: Niezłomni.com
Niestety, w świetle ustaleń NIK i danych GUS (i zwykłego zdrowego
rozsądku) nie brzmi to wiarygodnie. ME nie podało też jakimi sposobami i jakim (czy
aby nie nadmiernym?) kosztem dla odbiorców energii i nabywców biopaliw
oraz (czy aby niezbędnym?) kosztem dla podatników
zrealizuje zobowiązania na 2020 rok w zakresie udziałów energii z OZE.
Mało wiarygodnie brzmią kolejne stwierdzenia w oświadczeniu ME, w tym, że z
jego inicjatywy wprowadzone zostały nowe formy wsparcia wytwarzania energii z
OZE - tzw. system taryf gwarantowanych
FIT oraz system dopłat do ceny rynkowej FIP i
że (dzięki ustaleniu wysokiej ceny referencyjnej) te instrumenty mogą zmienić sytuację jeśli chodzi o
realizację celów na 2020 rok. Otóż ten „plasterek” na chore regulacje nie zmieni sytuacji na rynku
OZE bo jest jedynie zabiegiem PR-owym i dotyczy marginesu rynku. Problem polega na tym,
że zakres korzystania z ww. instrumentów
wsparcia w ustawie o OZE został ideologicznie ograniczony do małej energetyki
wodnej i niektórych rodzajów biogazu, które (po wyłączeniu z systemu wsparcia najpowszechniej
dostępnych dla małych inwestorów zasobów
energii słonecznej, biomasy i energii wiatru) mają za mały potencjał
ekonomiczny aby realnie (znacząco) ułatwić
zrealizowanie celów w zakresie energii z OZE
2020 roku. Słabo udokumentowane są też zapewnienia ME w sprawie rozwoju morskiej
energetyki wiatrowej. Jak bowiem można w
kontekście realizacji celów OZE na 2020 rok dać wiarę stwierdzeniu ME, że (w 2018 roku) „trwają również prace
analityczne nad systemem wsparcia i zasadami budowy morskich farm wiatrowych”
skoro w ostatnich latach nie zostały podjęte żadne praktyczne działania na rzecz zrealizowania zobowiązania rządu z
2010 roku (KPD) planu budowy 500 MW morskich farm wiatrowych, który miało
doprowadzić najpóźniej w 2020 roku do
produkcji 1,5 TWh energii z morskiego wiatru.
Bardziej wiarygodnie i odpowiedzialnie (nawet przy ograniczonych kompetencjach wobec OZE) zachował się Minister
Środowiska, który pomimo pewnej krytyki nie zgłosił uwag do raportu oraz Minister Rolnictwa, który
odpowiedział na zarzut, że regulacje na rynku OZE nadmiernie promują biogaz
rolniczy. Warto dodać, że NIK (pomimo że działają w chaosie legislacyjnym) stosunkowo pozytywnie ocenił działania URE i
NFOŚiGW oraz KOWR, które muszą wdrażać nie zawsze przemyślane rozwiązania ustawowe.
Rozbieżne oceny sytuacji w OZE różnych agend polskiego państwa
wymagają nie tylko poważnej refleksji i podjęcia pilnych działań. NIK nie dał wiary kolejnym zapewnieniem ME (jak na powyższym obrazku). Uzasadnieniu zasadniczej tezy (Polska nie
osiągnie celu OZE) i obaw NIK (trzeba będzie zapłacić) jest w zasadzie
poświęcony cały 93-stronicowy raport.Wnioski pokontrolne, choć słuszne, ą jednak stosunkowo skromne.
NIK wnioskuje przede wszystkim o konieczność aktualizacji PEP, w której powinna
być zawarta kompleksowa polityka wobec OZE, pozwalająca na realizację celu 15%
udziału energii z OZE w 2020 r. Zalecenie jest
oczywiście słuszne, ale ME przede
wszystkim, z uwagi na zejście z kursu ścieżki prowadzącej do 15% energii z OZE
w 2020 roku, powinno wręcz natychmiast (zresztą juz dawno) zaktualizować znacznie bardziej szczegółowy „Krajowy Plan
Działania w zakresie energii ze źródeł odnawialnych” (KPD) i zaproponować odpowiednie instrumenty i harmonogram działań naprawczych.
Problemem dla sektora i inwestorów wydaje się nie tylko niska jakość regulacji,
ale też brak klarownej informacji o planach rządu (np. związanych z systemem
aukcyjnym) oraz odpowiedniej -do skali
oczekiwanych inwestycji =wiarygodności ME wśród niezależnych inwestorów.
Niestety może to być także uboczny efekt procesu renacjonalizacji energetyki (tak jak w
przypadku banków), która do pewnego momentu wydaje się uzasadniona, ale potem
zaczyna sprzyjać patologiom.
Raport NIK pokazuje nie tylko zaniedbania rządów wobec
OZE i b. dobrze udokumentowane opóźnienia w podejmowaniu działań legislacyjnych
lub naprawczych. Uważna lektura raportu wskazuje na to, że u źródeł
ambiwalentnej polityki leży podział interesów pomiędzy państwowymi spółkami energetycznymi będącymi w nadzorze ME i skoncentrowanymi na
ochronie status quo, a sektorem prywatnym (IPP) i prosumenckim, bez których
aktywnego udziału OZE (zasób rozproszony) nie mogą się rozwijać. Regulacjami
udało się spowolnić, a nawet zatrzymać rozwój sektora OZE, osłabić kondycję finansową prywatnych
inwestorów w branżach OZE o największym potencjale, a nawet stworzyć warunki do
przejęć przez państwową energetykę, ale zapał deweloperski i wiarygodność (łącznie
z regulatorem) finansową stracił cały sektor i teraz nie da się go wystarczająco
szybko podnieść.
Raport NIK z sektorowymi wnioskami/rekomendacjami sam w sobie nie wystarczy do powrotu OZE na
odpowiednią ścieżkę wzrostu. Ale dzięki
starannemu udokumentowaniu konkretnych opóźnień i porażek w działaniach rządów
wobec OZE, a nawet wskazaniu działań ewidentnie destrukcyjnych (opisanych i udokumentowanych), raport NIK stanowi obecnie najważniejszy
punkt odniesienia i wyjścia do dyskusji o potrzebie znacznie szerszych
(systemowych) zmian strukturalnych i
instytucjonalnych w polskiej energetyce. Abyśmy znowu nie byli mądrzy po szkodzie, gorąco
zachęcam do zapoznania się z całym raportem, zanim przystąpimy do dyskusji nad
nową polityką energetyczną i nowym planem klimatyczno-energetycznym do 2030
roku.