Publikacja 6-tej edycji
raportu
IEO „Rynek Fotowoltaiki w Polsce’ 2018” pojawiła się niemalże jednocześnie
z uzgodnieniem przez instytucje unijne nowej dyrektywy o OZE, z 32 procentowym
celem na energię z
OZE w nowej polityce
klimatyczno-energetycznej UE w 2030 roku, w tym w uznaniu przez UE szczególnej
roli fotowoltaiki „na dachach” prosumentów. Zbiegła się też terminowo z podpisaniem
przez Prezydenta RP nowelizacji ustawy o OZE, która przewiduje szczególną rolę farm
fotowoltaicznych w systemie aukcji na energie z OZE i w wypełnianiu przez
Polskę zobowiązań międzynarodowych w zakresie energii z OZE w 2020 roku. Są to fakty obiecujące dla wzmocnienia dotychczas marginalnej roli fotowoltaiki w krajowej energetyce. Ale dobre perspektywy dla nowej technologii i stojących za nią nowych uczestników rynku mogą stać się pokusą do zablokowania rozwoju branży za pomocą polityki i prawa tworzonych na rzecz zasiedziałych na rynku graczy. Przepisami ustawy o OZE skutecznie powstrzymali oni rozwój prosumpcji, nie wzięli udziału w dotychczasowych aukcjach na energię z farm słonecznych, dalej inwestując w stare technologie energetyczne.
W procesie stopniowego, ale konsekwentnego odchodzenia od procesów spalania jako niewzruszonego fundamentu energetyki z poprzedniego wieku i stawiania na nowe technologie solarne, Polska jest o co najmniej jedną dekadę spóźniona w stosunku do UE. Tylko w niewielkiej części można to uzasadniać położeniem kraju, szerokością geograficzną, bo tu chodzi o konkurencyjność technologi wewnątrz krajowego miksu energetycznego i koszty energii. W najbliższych miesiącach
będą w Polsce zapadały decyzje (zintegrowany plan energetyczno-klimatyczny) o kształcie nowej krajowej polityki
energetycznej i roli w niej OZE i fotowoltaiki do 2030 roku. Wtedy się okaże czy krajowa
polityka i prawo dalej będą blokować (i w jakim zakresie) niektóre nowe technologie i konserwować procesy spalania paliw
kopalnych i model centralnej elektrowni cieplnej, nie bacząc
na rosnące ceny energii i koszty środowiskowe. Może być też tak, że przy
okazji nowej - już trzeciej układanki
energetycznej na kolejną dekadę obecności Polski w UE - w końcu nowa technologia
i jej wystarczająco już niskie koszty wezmą górę nad krótkowzrocznym interesem
politycznym. Wiele zależy od umiejętności dostrzegania megatrendów i wyobraźni,
o co - przy konserwatywnym myśleniu o energetyce - wcale nie jest tak łatwo.
Podczas prac nad rządową „
Strategią
rozwoju energetyki odnawialnej” z 2000 roku (prowadzonych równolegle z
pracami UE nad pierwszą dyrektywą o OZE z celem 7,5% na 2010 rok), ustalono że moc
źródeł fotowoltaicznych w Polsce w 2010 roku wyniesie 2 MW, co okazało się
i tak nie lada wyzwaniem, po tym jak w 2002 roku podjęto decyzję, że system wsparcia
OZE będzie oparty na zielonych certyfikatach, a nie taryfach gwarantowanych. Warto zauważyć (por.
analizy ekonomiczne EC BREC),
że wówczas cena energii elektrycznej dla gospodarstw domowych wraz z pochodnymi
wynosiła 0,26 zł/kWh, a koszt produkcji w Polsce energii z małych systemów
fotowoltaicznych wynosił 8,9 zł/kWh (przy współczynniku wykorzystania mocy
rzędu 670 kWh/kW). Przyznam, że pracując wówczas nad ww. „Strategią” nie
znalazłem argumentów merytorycznych na poparcie śmielszego wsparcia i
postawienia na fotowoltaikę jako nową technologię. W okresie niezwykle wówczas wysokiego bezrobocia
na obszarach wiejskich, wyższych niż średnia cen paliw i energii dla rolnictwa
oraz długich łańcuchów wartości w sektorze bioenergii (wtedy łatwiej było o
wsparcie polityczne w tym sektorze), to właśnie biomasa do produkcji ciepła i rozwój
biopaliw stały się argumentem, który umożliwił przyciągnięcie zainteresowania
polityków i przyjęcie pierwszego krajowego dokumentu dotyczącego OZE przez rząd
i Sejm (nb. nie bez problemów).
Przy pracy nad kolejną strategią
na kolejną dekadę – „Krajowym planem działania w zakresie energii ze źródeł odnawialnych”
(KPD), przyjętym przez rząd w 2010 roku, ww. ograniczeń już nie było, ale rząd
nie docenił, że koszty energii z fotowoltaiki spadły ośmiokrotnie - z 8,9
zł/kWh do 1,1 zł/kWh (por.
analizy
ekonomiczne IEO). Przeważyły argumenty
na rzecz (nadmiernej) promocji energii elektrycznej z biomasy, ale też uznania,
że energetyka
wiatrowa dojrzała
technologicznie i politycznie (wystarczająca liczba interesariuszy). Prace nad
KPD zakończyły się planem uzyskania 3 MW (!) mocy w fotowoltaice w 2020 roku. W
tym przypadku
jest już znacznie trudniej
uzasadnić pomyłkę (bagatela - o 2-3 rzędy wielkosci) niemal 40 milionowego kraju w ocenie technologii, kosztów
wytwarzania energii, jak i inne pomyłki, w tym przeszacowanie potencjału rynkowego procesów
spalania biomasy i współspalania z węglem (i samego węgla też, niestety) oraz
niedocenieniu rzeczywistego potencjału fotowoltaiki. Stało się to wtedy, gdy UE
wzmocniła swoją politykę klimatyczną, zapowiedziała kryteria zrównoważonego
wykorzystania biomasy i zaczęła intensywnie właśnie wokół energetyki słonecznej szukać swoich przewag konkurencyjnych.To nie znaczy jednak, że wobec wykazanej nieskuteczności planowania można od niego odejść, trzeba tylko poprawić jego jakość, ograniczyć partykularyzmy i zacząć patrzeć na koszty w dłuższej perspektywie.
Krótkowzroczność polityczna, folgowanie
interesom „zasiedziałych” graczy w gospodarce, brak kompetencji w zakresie
oceny kosztów i prognoz energii, wprowadziły Polskę na ścieżkę inwestycji w źródła spalania o
wysokich kosztach eksploatacyjnych (paliwa oraz koszty środowiskowe i opłaty
klimatyczne) i w spiralę nadmiernego, ale obecnie już nieuniknionego wzrostu
cen energii elektrycznej i podniosły ryzyko utraty konkurencyjności energetyki
i całej gospodarki. Otwiera to co prawda szanse na rynkowe (bez dotacji) wdrażanie
systemów fotowoltaicznych tam, gdzie koszty energii z małych instalacji autoproducenckich
(0,5 zł/kWh) przekraczają składniki zmienne w taryfach za energię elektryczną
(0,5-0,6 zł/kWh). Fotowoltaika
przekroczyła już próg opłacalności jako uzupełniające źródło energii w części MŚP korzystających z
taryf grupy C, ale jednocześnie swoimi
sukcesami i perspektywami rozwoju aktywizuje monopol energetyczny do walki o
wykluczanie tej szybko taniejącej technologii z systemów wsparcia. W tej sytuacji
łatwiej przychodzi promowanie innych technologii OZE o wyższych kosztach, które
na rynku energii nie stanowią zagrożenia dla tzw. biznesów zasiedziałych.
Czy tym razem, przygotowując wymagany
rozporządzaniem UE o zarządzaniu tzw. "unią energetyczną" kolejny „Krajowy zintegrowany plan w zakresie energii i klimatu na okres
2021–2030", Polska wyciągnie właściwe
wnioski jeśli chodzi o rolę fotowoltaiki? Czy dostrzeże wielorakie szanse jakie
przynieść może znacznie bardziej odważne niż do tej pory postawienie na tę
technologię?
W raporcie „Rynek Fotowoltaiki w
Polsce’ 2018” znajduje się szereg argumentów potwierdzających, że nie należy
ignorować nowych technologii. Autorzy podkreślają, że technologia
fotowoltaiczna dojrzała do wejścia na rynek energii jednocześnie w trzech
segmentach (w oparciu o trzy modele sprzedaży energii elektrycznej do sieci),
związanych z systemami wsparcia OZE lub z nimi już niezwiązanych i dzięki temu pozbawionych ryzyka politycznego i prawnego.
Są to systemy wsparcia: aukcyjny i prosumencki, które są oficjalnymi,
państwowymi instrumentami i które mają pomóc Polsce zrealizować zobowiązania
międzynarodowe związane z uzyskaniem 15% udziału energii z OZE w zużyciu
energii w 2020 roku. Tworzy się też model autoproducenta biznesowego, który z
uwagi na rosnące w Polsce ceny energii elektrycznej dla firm zaczyna się
stopniowo rozwijać na zasadach rynkowych. Wiadomo jednak, że bez wsparcia
politycznego nie wniesie jeszcze znaczącego wkładu w realizację ww. celów.
Kluczem do większej roli fotowoltaiki w
latach 2021-2030 jest jej możliwa i niebagatelna rola w wypełnieniu zobowiązań w
zakresie OZE, a w szczególności w części zobowiązania dotyczącego udziału
energii elektrycznej z OZE, w 2020 roku. Obecne moce zainstalowane w fotowoltaice to
300 MW (już teraz 100 razy więcej niż zakładał
rządowy plan na 2020 rok, ale ciągle niewiele). Zgodnie z symulacjami IEO (opartymi
na tym co jest już niemal pewne), kontynuowanie obecnych trendów w segmencie
prosumenckim stymulowanych dotacjami z funduszy regionalnych RPO (okres wyborów samorządowych i tegoroczne
konkursy RPO pomagają fotowoltaice) i z uwzględnieniem dodatkowych możliwości
jakie daje system aukcyjny w znowelizowanej właśnie ustawie o OZE, realne jest
to, że fotowoltaika może na koniec 2020 roku osiągnąć moc rzędu 1200 MW.
Nie ulega już wątpliwości, że
celu OZE (wymaganych działów energii z OZE) na 2020 rok Polska obecnie nie jest
w stanie osiągnąć własnymi siłami i w czasie jaki pozostał potrzebny będzie import
biopaliw (tych kosztownych – II-giej generacji) i tzw. transfer statystyczny, w
ramach umowy pomiędzy rządem polskim i rządem (rządami?) krajów UE, które swoje
cele OZE przekroczą, co
obciąży budżet
państwa (wbrew pozorom, koszty te nie obciążą energetyki). Wybór krajów do
rozmów o transferze statystycznym jest coraz większy. Na dzień dzisiejszy większość
członków UE właśnie przekroczyła swoje zobowiązania. Już na koniec 2016 roku było
to 11 krajów, w tym
Bułgaria, Czechy,
Dania, Estonia, Chorwacja, Włochy, Litwa, Węgry, Rumunia, Finlandia i Szwecja osiągnęło
swoje cele w zakresie OZE (por.
Eurostat),
teraz dołączyła Austria, Słowacja, Portugalia, a kilka innych się zbliżyło. W tym
ważnym dla UE obszarze Europa dwóch prędkości obowiązuje już od pewnego czasu, przynajmniej
jeśli chodzi o OZE. Polski MSZ ma duży
wybór krajów do przedstawienia im oferty, no może poza bogatym Luksemburgiem, który
transferu
statystycznego po niskim koszcie
już dokonał z Łotwą i Estonią. Ale czy o to chodzi?
IEO w swoim raporcie proponuje z wyprzedzeniem - zanim
rząd po raz trzeci zaproponuje znacząco zaniżone udziały
fotowoltaiki na 2030 rok - inne rozwiązanie. Chodzi o postawienie na nowe
technologie, na rozwój kraju, konkurencyjność gospodarki i aby nie uszczuplać transferami
statystycznymi (lub jeszcze wyższymi karami) stanu budżetu państwa, już i tak nadwerężonego
niewątpliwe słusznymi transferami socjalnymi. Proponowane stosunkowo proste działania, dzięki krótkim cyklom inwestycyjnym w fotowoltaice, mogą wnieść wkład w
realizację celu w zakresie OZE jeszcze w 2020 roku i doprowadzić do dużych
oszczędności i ochrony budżetu państwa i podatników przed niepotrzebnymi i
nadmiernymi kosztami. Autorzy raportu zaliczają do nich:
- aukcje interwencyjne ogłoszone na początku 2019
roku dla wszystkich rodzajów OZE i tych inwestorów, którzy zagwarantują
rozpoczęcie produkcji energii najpóźniej w I kwartale 2020 roku,
- system taryf gwarantowanych na wszystkie rodzaje
mikroinstalacji dla gospodarstw domowych i MŚP, wprowadzony najpóźniej w I
kwartale 2019 roku, z gwarancją (dla tych którzy zdążą się przyłączyć do sieci w ww. terminie) utrzymania niezmiennej ceny przez15 lat.
W przyjaznym otoczeniu prawnym małą
farmę fotowoltaiczna można zrealizować w ciągu roku, a instalacje prosumencką w
ciągu zaledwie czterech miesięcy. IEO w raporcie potwierdza, że działania tego
typu umożliwiłyby już na koniec 2020 roku zwiększenie potencjału wytwórczego
technologii PV z oczekiwanych wg obecnego trendu 1,2 GW o 2 GW - do 3,2 GW, w
tym 0,5 GW w segmencie prosumenckim i 1,5 GW w segmencie farm fotowoltaicznych,
a tym samym zwiększenie roli fotowoltaiki w wypełnieniu celu OZE w zakresie
energii elektrycznej z 6,5% do 12,5%.
W ślad za tymi działaniami powinny
zostać uruchomione instrumenty wsparcia rozwoju krajowego przemysłu
fotowoltaiki, technologii inteligentnych sieci energetycznych i
elektromobilności opartej na OZE (inna nie jest obecnie uzasadniona) oraz
znacznie szersze niż w obecnej dekadzie uwzględnienie fotowoltaiki w nowej
polityce energetycznej Polski do 2030 i do 2050 roku. Wszak minerału najlepszego dla fotowoltaiki - krzemu w Polsce nie brakuje, opracowaliśmy pionierską technologie wytwarzania z niego monokryształów, promieniowanie słoneczne jest wystarczające, a ceny energii mamy wyjątkowo wysokie. Tym razem niskie udziały
fotowoltaiki w 2030 roku będą oznaczać ewidentne nieliczenie się z kosztami energii dla
odbiorców najbardziej narażonych na wzrost cen energii.
Popełniliśmy wiele
błędów nie rozliczając polityków za wpędzenie Polski w anachroniczne, XIX i XX -wieczne koncepcje energetyczne, w spiralę niepotrzebnych
kosztów i ryzyko utraty konkurencyjności w energetyce (na początku to się politycznie
opłaca). Ale jednocześnie jako kraj nie doceniliśmy tych wszystkich "sygnalistów", którzy już
przed 2000 rokiem, a potem w okresie 2010-2012 zwracali uwagę na konieczność uwzględnienia w krajowej
polityce energetycznej nowych, szybko taniejących technologi. Ciągle można z popełnionych błędów wyciągać konstruktywne wnioski, ale raczej po raz ostatni, bo
za 10 lat dylemat będzie już znacznie prostszy – skąd zaimportować tańszą energię,
z OZE.
PS. Żeby było jasne, autor bynajmniej nie zalicza siebie do tych nieomylnych. W 2010 roku autor tego artykuł zbyt mało energicznie protestował przeciw ustanowieniu z kompromitującego
3 MW jako celu dla fotowoltaiki w 2020 roku, tłumacząc to sobie (z trudem) tzw.
„realiami” ówczesnej polityki, gdy były
to tylko niemądre życzenia polityków dążących do utrzymania jeszcze przez jedną
kadencję status quo. W 2015 roku, krytykując wprowadzenie systemu aukcyjnego,
autor nie docenił, że wydzielenie odrębnych aukcji dla sztucznie wówczas określonego
progu mocy poniżej 1 MW, może przynieść dobre efekty jeśli chodzi o rozwój
fotowoltaiki i o pozycję ma rynku mniejszych graczy w coraz silniej
monopolizowanej energetyce. Strategicznym błędem było pobłażanie politykom (wbrew
przyjętemu programowi partii rządzącej i wcześniejszym jej głosowaniom w Sejmie)
w rozmontowaniu systemu prosumenckich taryfy gwarantowanych w 2016 roku. Autor nie protestował też wystarczająco
energicznie (por. prezentacja
z posiedzenia Narodowej Rady Rozwoju) przeciwko wyłączaniu (ustawa o ochronie
gruntów rolnych) możliwości instalowania na gruntach rolnych np. wyniesionych w
górę paneli fotowoltaicznych, co umożliwia
wielofunkcyjne wykorzystanie ziemi rolnej i jej ochronę przed nadmiernym
wysuszeniem w dobie zmiany klimatu i suszy glebowej. W tym czasie niemieccy rolnicy
dofinansowali swoje gospodarstwa przychodami z fotowoltaiki, a Francja na
terenach rolniczych na których przewiduje się suszę klimatyczną, planuje budowę
pojedynczej instalacji o mocy 1200 MW. Z tego m.in. biorą się obecne problemy rządu związane realizacją zobowiązań w zakresie OZE na 2020 rok i kolejne wyzwania, które do świadomości rządzących być może jeszcze nie dotarły. Dlatego w
sprawie znacznie większej roli fotowoltaiki w polskim miksie energetycznym w latach 2020-2030, nie wolno już milczeć, gdyż tym razem błędu nie dałoby się już naprawić.