Najważniejsze
zmiany w strukturze ministerstw wchodzących w skład nowego rządu Mateusza
Morawieckiego koncentrują się wokół odpowiedzialności za rozwój OZE, ochrony
klimatu i ograniczania kosztów energii,- tematów zaniedbywanych przez ostanie
15 lat, niestety też w ostatnich latach. Po latach wieloletniej beztroski, a
nawet działań kontr-produktywnych, przychodzi czas rozliczenia i zmierzenia się ze skutkami zaniechań. Tak narosłych i
skumulowanych oraz pilnych wyzwań w obszarach „OZE-klimat-koszty energii” nie
miał żaden inny rząd od czasu wejścia Polski do UE.
Działania w
tych obszarach do tej pory opierały się na
promocji błędnych założeń, np.: „OZE tylko stabilne” (takowe mogą być również drogie
i bez dalszego potencjału rozwojowego, np. współspalanie), „dekarbonizacja
podwyższa koszty energii” (a świstak siedzi i zawija). Zakładano też błędnie, że walka
ze smogiem (w znacznej mierze za pieniądze UE) nie ma nic wspólnego z ochroną
klimatu (na co kierowane są fundusze UE).
Zadania w trójkącie „OZE-klimat-koszty
energii” w strukturze nowego rządu mogą być realizowane jednocześnie, spójnie i
z powodzeniem o ile cele zostaną właściwie zidentyfikowane i dokonany zostanie
racjonalny podział kompetencji w tzw. ustawie o działach administracji rządowej (na nią trzeba poczekać). Nowi ministrowie ds. klimatu, aktywów państwowych (zasobów skarbu państwa) i rozwoju
(ale bez funduszy UE, ale rozwój gospodarki zależy bardziej od cen energii niż od funduszy jako
plasterka na ranę). Największe zaskoczenie to ministerstwo ds klimatu wydzielone z ministerstwa ds środowiska, które (z logiki ww. układanki i wypowiedzi przedstawicieli rządu) ma szanse na nadzór nad rozwojem OZE i które nb. do 2005 roku odpowiadało za OZE i wtedy dobrze sobie radziło (
link do analizy), problemy zaczęły się potem.
Struktura
nowych ministerstw na pierwszy rzut oka zaskakuje i rzuca podejrzenie, że chodzi o „walkę o stołki”.
Ale to nie wszystko, gdyż nawet jeżeli o stołki chodzi, to niektóre z nich są
na tyle
gorące, a w dobie krajowego kryzysu
energetycznego i kryzysu klimatycznego nawet „parzące”, że nie da się dalej na
nich siedzieć i działać po staremu. Ministrowie w nowych ministerstwach "ds. trudnych" nie dostali wygodnych stołków ale niespotykanej dotąd skali wyzwania i idącą za nimi olbrzymią
odpowiedzialność.
Skalę problemów, ich
pilność w stanie kryzysu (takie nadzwyczajne sytuacje w Polsce czasami pomagają
w rozpoczęciu reform)
można zilustrować na
wybranych przykładach. Skupmy się tylko na wybranych i często nie uświadamianych problemach związanych z emisjami CO
2 i OZE i zobaczmy jak wypadamy na tle UE.
Wiemy że
pomimo wzrostów cen uprawnień do emisji CO
2 z większych źródeł
spalania będących w systemie handlu emisjami (ETS) w Polsce emisje dalej rosną
(i dokładają się do wzrostu cen energii). Ale ostatni
raport
Europejskiej Agencji Środowiska (EEA) pokazuje, że od przyszłego
roku jeszcze większy problem będziemy mieli także z emisjami ze źródeł nie
będących w systemie ETS (tzw. non-ETS dla źródeł o mocach poniżej 20 MW).
Agencja dokonała m.in. oceny wdrożenia Decyzji Parlamentu i Rady
2009/406/WE w sprawie wysiłków podjętych przez
państwa członkowskie w tym zakresie. Polska w 2009 roku dostała „prezent” w
postaci prawa (nie obowiązku) zwiększenia emisji CO
2 do 2020 roku w
stosunku do 2005 roku aż o +14% (UE jaka całość zobowiązała się do zmniejszenia
emisji o niemal
17%). Ten mechanizm w
formule podziału zobowiązań pomiędzy kraje członkowskie (
effort sharing)
został
wprowadzony po okresie objętym protokołem z Kioto 2008-2012, gdy Polska mogła jeszcze
zarabiać na spadku emisji z początków transformacji gospodarczej. Może
minister właściwy ds. klimatu będzie tym
pierwszym który
przestanie się
posługiwać danymi z lat 90-tych pokazującymi jak to Polska zredukowała emisję
CO
2, a za to pokaże efekty redukcji świadomej i będącej rezultatem
polityki klimatycznej, a nie bankructwa najwięcej emitujących (z przyczyn
bynajmniej nie klimatycznych). Zgodnie z dotychczasową narracją to na
klimatycznego Nobla zasługuje prof. Balcerowicz, nikt tak nam emisji nie obniżył,
ale jego następcom jakoś kiepsko idzie.
Latami
kontrolnymi podlegającymi monitoringowi EEA są 2012-2020. Niewypełnienie
zobowiązań w tym okresie (łagodnie postawionych i przez co przeglądających się
także na smog) co do zasady powinno być ich nabycie w innym kraju członkowskim. Najnowsze dane EEA
pokazują że Polska w 2018 roku radziła
sobie najgorzej w całej UE z realizacją własnego celu non- ETS (deficyt sięgnął
ponad 16 mln ton CO2).
Niekorzystny
trend wzrostu emisji z systemu non-ETS w Polsce narasta od 2016 roku i wiele
wskazuje za to, że w 2020 roku Polska przekroczy swój limit w tym sektorze.
Jak łatwo zauważyć, Polska znalazła się w
towarzystwie Niemiec i Austrii, ale te kraje mają swoje znaczące cele
redukcyjne (odpowiednio -14% i -16%), a niemiecki parlament właśnie uchwalił pierwsze
prawo klimatyczne, w którym zgodził się m.in. na wprowadzenie systemu ustalania
cen CO₂ dla transportu i budynków (sektor non-ETS). To tylko początek
problemów, gdyż od 2018 roku jest nowe
rozporządzenie
525/2013, które zobowiązuje Polskę do zmniejszenia emisji CO
2
w sektorze non-ETS o 7%, ale z uwzględnieniem zmian pochłaniania przez grunty (kompletnie pomijany w oficjalnej narracji efekt). Brak dotychczasowych działań w sektorze Non-ETS silnie (silniej niż w przypadku ETS) przekłada się z problemami w zakresie walki o "czyste powietrze". W polu widzenia ministerstwa klimatu pojawia się kolejne wyzwanie.
Nie
wynaleziono lepszego sposobu na szybkie redukcje emisji CO2 i
wspieranie walki ze smogiem niż OZE, zwłaszcza bezemisyjne (rzucanie palenia).
EEA wskazuje też jednak skrajny brak postępów w Polsce w zakresie rozwoju OZE,
zarówno w dłuższym jak i krótkim okresie do obrazuje wykres (wzrost udziałów OZE w pp.).
Brak postępów w długim okresie zbiegł się z wejściem Polski do UE (to zaskoczenie) i przekazaniem sektora OZE pod "protektorat" resortu ds gospodarki, gdzie OZE poza krótkim okresem odwilży 2007-2011 były traktowane co najmniej podejrzliwie. Ostatnie lata
zepchnęły rozwój sektora OZE w Polsce jeszcze bardziej na margines UE (w zasadzie w skali globalnej też) i – z uwagi
na zejście ze ścieżki, która miała prowadzić do celu doliczanego w 2020 roku (w
ramach innego, analogicznego mechanizmu effort sharing). W 2020 roku Polsce
zabraknie ok. 3 pp. do uzyskania 15% celu.
Polityka
klimatyczna UE nie skończy się w 2020 roku a dotychczasowe działania
podejmowane były (albo i nie podejmowane) tak, jakby 2020 miał nigdy nie nadejść,
a nawet gdyby, to miałoby nas to nie dotyczyć (tyle kadencji do tego czasu…). –Rok
2030 też nastąpi i całkiem prawdopodobne, że co najmniej niektórzy politycy tego
dożyją. Tymczasem zaniedbania w sposób oczywisty spowodują, że to na barki
obecnego rządu spadną miliardowe koszty. Całkowicie nieuzasadnione jest jednak twierdzenie,
że Polska (po uiszczeniu opłat za brak realizacji celu na 2020 roku) może sobie
pozwolić na spowolnienie rozwoju OZE z uwagi na brak celu wiążącego dla Polski
w tym zakresie w 2030 rok (mechanizm
solidarności, a nie effort sharing). Mechanizmy
finansowe w rozporządzeniu o zarządzaniu
Unią Energetyczną i punkty kontrolne kolejno w latach 2022, 2025, 2027 będą bowiem
penalizować Polskę w dostępie do środków
UE, a zbyt niskie udziały OZE w stosunku do indykatywnej ścieżki 2021-2030 będą się przekładać się na koszty zwiększonej
emisji CO2. Uzasadnia to przypisanie odpowiedzialności za OZE
ministrowi ds. klimatu, któremu (zresztą razem z ministrem ds. rozwoju i
ministrem finansów) należałoby już teraz
złożyć wyrazy współczucia.
Kwestie
związane z cenami energii są szeroko w Polsce dyskutowane, ale z perspektywy
doraźnych interwencji, a nie długofalowej
strategii, co ma kluczowy wpływ na
konkurencyjność. Warto tu tylko podkreślić, że w połowie br. ceny hurtowe
energii elektrycznej w Polsce były (poza Grecją i Maltą) najwyższe w całej UE (
link),
a trendy były jeszcze bardziej niekorzystne (szczegóły -
linku
do bloga). Tak więc krótkoterminowe sterowanie ręczne kosztami energii,
bez pomysłu na przyszłość i tak nie wychodzi w grę a za to zniechęca do działań
na rzecz efektywności energetycznej
inwestycji
w prosumenckie OZE. A i inflację napędza.
Łącząc
powyższe problemy minister ds. klimatu stanie zatem przed absolutnie wyjątkowymi
zadaniem. Paradoks polega na tym,
że nowe
ministerstwo powstaje na gruzach ministerstwa rodem z minionej epoki –
samodzielnego ministerstwa ds. energii (faktycznie ds. energetyki węglowej).
Ryzyka i anachroniczność (opisane w artykule sprzed 4 lat
-
link) związane z tworzeniem ostatniego w UE ministerstwa ds. energii
nakierowanego na wykorzystanie węgla i centralizację (kartelizację) energetyki w
pełni się potwierdziły i - dodatkowo -
walnie przyczyniły się do problemów opisanych wyżej. Minister Energii
twierdził, że opinie w sprawie istnienia antropogenicznych zmian klimatu są
podzielone i jego resort działa w oderwaniu od tego typu koncepcji (nie jego
problem). Także koncepcje uznane przez likwidowane ministerstwo energii i
znaczną cześć branży za flagowe: wspieranie kogeneracji i rynku mocy na
paliwach kopalnych nie będą sprzyjać ani ograniczaniu kosztów, ani emisji i nie
mają perspektyw. Paradoksalnie progresywnie pomyślane
nowe ministerstwo ds. klimatu jest i
tak rozwiązaniem mniej wyjątkowym niż powołanie w XXI wieku ministerstwa ds.
energetyki i górnictwa, ale nowy „resort” nie może być jednak wyspą czy
silosem, jakim było ministerstwo energii.
W UE kilka
krajów ma ministerstwa obejmujące sprawy klimatu, ale zawsze z dodatkowymi
obszarami, np.:
·
Dania: klimat+energia+firmy energetyczne
·
Finlandia: klimat+energia
·
Szwecja: klimat+energia
·
Słowacja: klimat+środowisko
·
Węgry: klimat+energia+środowisko+technologie
i innowacje
·
Irlandia: klimat+środowisko+komunikacja
Malta: klimat+ środowisko+rozwój zrównoważony
Holandia klimat+gospodarka
Przykład
irlandzki może być dobrą inspiracją do zintegrowania działań z oczekiwaniami
społecznymi. Po etapie klimatycznego denializmu, wyeliminowania zmian klimatu
ze szkolnej podstawy programowej i
narzucenia przez resort energii antyklimatycznej narracji
w mediach, obywatele i przedsiębiorcy oczekują zmiany narracji, aby w efekcie
uczciwej komunikacji ich ogólnie pro-klimatyczne przekonania mogły znaleźć
oparcie w, wiarygodnej, opartej na racjonalnych podstawach polityce rządu. Kilkuletnia kampania dezinformacji klimatycznej
odniosła „sukces”, a bez akceptacji społecznej dla samej idei, ministerstwo ds.
klimatu nie przeprowadzi w sposób spójny
tak złożonego przedsięwzięcia jak zarysowane powyżej. W tej koncepcji minister
ds. klimatu powinien się stać gospodarzem polskiej ustawy o OZE, która delikatnie
mówiąc raczej nie jest najlepszą na świecie regulacją z tego obszaru Wymaga ona
poważnych zmian, w tym np. poszerzenia (to ważne zadanie nowego ministra) o
kwestie możliwości bezpośredniej
sprzedaży energii z OZE, promocji umów PPA i mechanizmów sectors coupling ułatwiających efektywne ekonomicznie wykorzystanie
nadwyżek energii z OZE np. w ciepłownictwie, itd., ale przede wszystkim odbiurokratyzowania.
Ponadto, i temu sprzyja powołanie nowego ministerstwa, działania na rzecz ochrony klimatu i zwalczania smogu nie mogą
być prowadzone oddzielnie. Jednoczesna
walka o klimat i niskie ceny energii nie powiedzie się bez koordynacji działań
w tym obszarze w ramach struktur rządowych.
Wydaje się ze
dalej otwarte pozostaje pytanie o gospodarza ustawy Prawo energetyczne. Kolejne nowelizacje usuwały z ustawy kwestie
środowiskowe, a wpisana do niej 20 lat temu zasada „rozwoju rozważnego” niewiele
obecnie znaczy. Jest to ustawa w
wielu miejscach niejasna, skomplikowana (nawet dla prawników), nieczytelna dla
„zwykłych” uczestników rynku i przeregulowana – składająca wiele obowiązków na
barki ministra właściwego ds. energii. Jeśli popatrzymy na kwestie praktyczne
funkcjonowania producenta energii z OZE, to wiele kluczowych kwestii jest
rozstrzyganych na poziomie ministra właściwego ds. energii (ew. Rady Ministrów
ale za rekomendacją owego ministra). Wobec likwidacji ministerstwa
ds. energii tworzy się przestrzeń do tego aby odchudzić tę ustawę z elementów wspierających
paliwa kopalne i nakierować na potrzeby odbiorców energii i tworzenia mechanizmów rynkowych w
energetyce. Z powodzeniem i w sposób spójny z celami ministra ds. klimatu takie zadanie może realizować minister ds.
rozwoju.
Rozwijanie
OZE, ochrona klimatu i ograniczanie kosztów energii mogą być realizowane w odpowiednim tempie i w sposób spójny wewnętrznie o ile minister
ds. klimatu uzyska wsparcie ministra ds. rozwoju i premiera. Zagrożeniem może
być przekazanie zbyt silnych kompetencji w zakresie regulacji rynku energii w
kompetencje ministra ds. aktywów państwowych (nadzór nad państwowymi grupami energetycznymi). Świat nie zna
sytuacji, w której tworzenie regulacji pod potrzeby tradycyjnych koncernów
energetycznych prowadzi do skutecznej walki ze zmianami klimatu i do obniżania
cen energii. Możliwe za to staje się wtedy dalsze prowadzenie działań
fasadowych, pozornych, realizowanych na przeczekanie pod parasolem regulacji
lub tzw. „green washing”. Może przynieść
podobne efekty jak np. „budowa” elektrowni jądrowych (wydaliśmy na nie już
mnóstwo pieniędzy, choć nawet nie doszliśmy do pierwszych etapów procedury
inwestycyjnej, a problemy narastają na bieżąco i już nie możemy pozwolić sobie na kolejna zmarnowaną dekadę) i będzie prowadzić do dalszego spadku wartości polskich spółek
energetycznych. Paradoksalnie - oddanie regulacji rynku energii w ręce odbiorców energii i stworzenie perspektywicznych ram
rozwoju przez ministra ds. klimatu może skutkować szybszym postawieniem w spółkach na te zasoby (póki jeszcze w spółkach są), które służyć będą
poprawie konkurencyjności.
Wznieśmy zatem
toast za Ministra Kurtykę. Niełatwo mu będzie, ale idea powołania ministra ds. klimatu
z szerokimi kompetencjami w zakresie rozwój OZE jest godna najwyższej uwagi, a
Minister Kurtyka ma szansę na pozyskanie
wsparcia od innych członków rządu i z pewnością uzyska je w potrzebującym
świeżego powierza i nowych perspektyw sektorze energetycznym.
2 komentarze:
Wózek paletowy elektryczny https://liftservice.com.pl/kategoria-produktu/wozki-paletowe-elektryczne/ musi być wygodny w użytkowania, a przede wszystkim zapewniać bezpieczeństwo.
Jeśli ktoś z was szuka pracy w ochronie to polecam zajrzeć tutaj https://magnumochrona.pl/oferty-pracy/. Firma zapewnia bardzo dobre warunki zatrudnienia. Ja slyszalam na jej temat bardzo wiele pozytywnych opinii i myślalam o wynajęciu jej do naszej firmy.
Prześlij komentarz