Tegoroczny nobel z ekonomii przypadł
w udziale dwom amerykańskim uczonym za włączenie do długookresowych analiz
makroekonomicznych zmian klimatycznych (prof. William Northaus) i innowacji technologicznych (prof. Paul
Romer). Komitet Noblowski wskazał tym samym nie tylko na potrzebę analizy
zjawisk ekonomicznych w dłuższym okresie ale także na potrzebę integralności
(„włączenie”) i interdyscyplinarności (dwa różne czynniki i dwóch
noblistów). Na styku, skrzyżowaniu (intersection)
tych dwóch czynników wzrostu
gospodarczego leży energetyka lub tam należałoby się jej spodziewać. W
ten sposób doznałem zaszczytu (będącego
równocześnie nie lada wyzwaniem) włączenia się w dyskusje panelową
o dorobku noblistów w ramach seminarium Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego
(PTE) pt. (nawiązującym do uzasadnienia Komitetu Noblowskiego) „Innowacje,
środowisko, klimat, zrównoważony wzrost gospodarczy”.
Prezentacje panelistów i materiały
z seminarium są dostępne na
stronie PTE (aktualności 30/10/2018). Dorobek Paula Romera
prezentował prof. Krzysztof Malaga, dorobek Williama Northausa – prof.
Stanisław Czaja. Energetykom bardziej znany może być Northaus, który zajmował się między innymi
wyznaczeniem stopy dyskonta dla działań
na rzecz ochrony klimatu i analizą instrumentów ochrony klimatu (preferuje
podatek węglowy zamiast handlu emisjami). Romer docenił innowacje w oryginalnej
koncepcji endogenicznego wzrostu gospodarczego. Teoria Romera, przynajmniej w
założeniach pasuje do koncepcji rozwoju
gospodarczego przyjętej w „Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju” (SOR).
Postęp techniczny u Romera rozumiany jest jako akumulacja wiedzy
naukowo-technicznej i kapitału ludzkiego, będących skutkiem decyzji
inwestycyjnych konsumentów i
producentów, którzy postępują racjonalnie. Trzecim podmiotem wpływającym na
decyzje o alokacji kapitału jest państwo,
wybierające strategicznie konkretne sektory gospodarki.
Moje zadanie pokazania, jak kwestie
klimatyczne i innowacje zostały w Polsce
w praktyce włączone do długookresowych analiz gospodarczych na przykładzie polityki
klimatycznej i strategii energetycznej okazało się niezwykle trudne. Ramy
artykułu nie pozwalają na szersze uzasadnienie, dlatego wymienię tylko kilka przykładowych
trudności na jakie natrafiłby pewnie każdy analizujący przy tak postawionym
problemie polski przypadek:
- pomimo przypisania energetyce służebnej roli w SOR, jest ona co najwyżej luźno związana z gospodarką (funkcjonuje jako ekonomiczna „czarna dziura” urządzająca się po swojemu kosztem gospodarki)
- reguły gry w energetyce określone hermetycznym, skomplikowanym i często zmienianym prawem (niezrozumiałym dla konsumentów, a także dla ekonomistów) nie służą podejmowaniu racjonalnych decyzji mikro-ekonomicznych i makroekonomicznych
- kwestie klimatyczne nie są w sposób odpowiedzialny włączone do strategii energetycznej (co zwiększa ryzyko wzrostu kosztów energii dla gospodarki i ich nieracjonalnego podziału)
- innowacje technologiczne przegrywają z anty-innowacyjnymi regulacjami i modelem zarządzania energetyką (monopolizacja wspiera modele biznesowe polegające na ochronie stanu posiadania i zmniejszaniu kosztów poprzez efekt skali, a nie przełomowe innowacje).
Ostatecznie skupiłem się na
analizie wpływu unijnej polityki klimatycznej i strategii innowacyjnej oraz krajowej
polityki energetycznej na koszty energii elektrycznej w gospodarce (link do prezentacji), ale m.in. z powodu powyższych trudności, ani w zakresie
zmian klimatu, ani innowacji nie udało się wykorzystać aparatu pojęciowego i
teorii tworzonych przez wybitnych ekonomistów.
Trudności nr. 3 i 4 praktycznie
uniemożliwiają udział krajowej energetyki w światowym wyścigu technologicznym,
ani tym bardziej w programach badawczych UE. W tym drugim obszarze Polska
zajmuje przedostatnie miejsce w Europie (w przeliczeniu na mieszkańca) jeśli
chodzi o pozyskanie środków na badania i rozwój w obszarze energetyki. Może
dlatego, że adekwatny priorytet w ramach którego należałoby ubiegać się o
środki w obszarze „Energia” zatytułowano „Low carbon economy”… Jeżeli krajowe
konsorcjum naukowe napisze wniosek mający szanse na wdrożenie (nieambitne
wskaźniki środowiskowe i przestrzale technologie oparte na paliwach kopalnych)
to grantu nie dostanie. Jak konsorcjum postawi na ambitne cele badawcze i środowiskowe
to nie uzyska współfinansowania krajowego i nie wdroży innowacji. Polska nie
wprowadzając progresywnych regulacji proklimatycznych zamyka się w silosach, energetyka
nie otwiera się na świat i na światowe innowacje w obszarze mitygacji zmian
klimatu (utracone tzw. business
opportunities wg Romera). Gdy monopole energetyczne kupują krajowe start-upy
do przysłowiowej szuflady i gdy w konsekwencji spada w rankingach
innowacyjności trudno też mówić o endogenicznym wzroście w rozumieniu Romera.
Idee i kapitał ludzki są bezpowrotnie marnowane, a z pomysłow na życie z renty
zacofania pozostało już tylko zacofanie.
Trudności 1 i 2 (oderwanie od życia
i prawdy ekonomicznej) to niestety nie tylko problem dla panelisty próbującego włączyć w warunkach krajowych innowacje, środowisko,
klimat, zrównoważony wzrost gospodarczy w teorie takich noblistów ekonomicznych
jak Romer i Northaus. Romer, jako ten bardziej „niegrzeczny” z noblistów wdawał
się w krytykę tych, którzy Używają niewiarygodnych
argumentów i nadużyć (często pod osłoną przematematyzowania – „mathiness” ) do
osiągania własnych egoistycznych celów, ale nigdy pod kątem niespójności
argumentacji nie tropił osobliwości w energetyce. Niepodziewanie pewne światło
na problem „niedopasowania” ww. czynników rzuca inna przywoływana na seminarium PTE para (też amerykańskich) wcześniejszych laureatów
Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii: prof. George Akerlof i prof. Robert
Shiller. Są oni autorami książki „Złowić frajera- ekonomia manipulacji i
oszustwa” (‘2015), niezwykle solidnie wydanej
w Polsce przez PTE (2017), z przedmową prof. E. Mączyńskiej i w profesjonalnym
tłumaczeniu dr Z. Matkowskiego. Także w tym przypadku próba przeniesienia
teorii ekonomicznych, które dość dobrze oddają sytuację za oceanem na grunt
krajowy, a w szczególności krajowej energetyki
nie jest prosta, ale łatwiejsza niż w przypadku Romera i Northausa (nawet jak Akerlof i
Shiller korzystali z prac Romera, który zajmował się też ciemniejszymi stronami
gospodarki).
Akerlof i Shiller przyznają, że współczesna
gospodarka wolnorynkowa faktycznie skutecznie dąży do zapewnienia coraz
lepszych warunków życia kolejnym pokoleniom, ale rozpleniły się z niej rozmaite
oszustwa, które negatywnie rzutują na nasz dobrobyt. Zajmują się specjalnym
przejawem oszustwa, szwindlu, manipulacji rynkowych, który nazywają
„phishingiem” (informacyjnym). Ofiarą phishingu pada „rybka”, czyli tytułowy
„frajer”, niedoinformowany, zmanipulowany przez „rybaka” (sprzedawcę)
kontrahenta. Zdaniem autorów książki państwo musi zwalczać nieuczciwe praktyki
handlowe, regulować funkcjonowanie rynków, chronić konsumentów przed
pazernością monopoli. Na gruncie amerykańskim trudno im jednak było sobie
wyobrazić, że właścicielem firm energetycznych może być państwo, które w takich
okolicznościach zamiast chronić obywateli, może mieć interes, aby czerpać z pazerności
monopoli i ograniczonej kontroli społecznej. Wśród wielu przykładów manipulacji
w zasadzie nie ma energetyki. Wyjątkiem jest przypadek prywatnego koncernu
Enron, który przez wiele lat prezentował się jako najbardziej innowacyjna firma
(potwierdzały to rankingi magazynu Fortune) i oferował z pozoru tylko
atrakcyjne akcje (masowo nabywane przez niepoinformowanych) korzystając z zafałszowanej
rachunkowości.
Energetyka tkwiąc za parawanem
skomplikowanych regulacji ma zbyt dużo możliwości naciągania niedoinformowanych
uczestników rynku. Po co męczyć się na żmudnych ale prawdziwych innowacjach, skoro bez większej
pracy i bez społecznego napiętnowania można zarobić na manipulacjach. Parę konkretnych
przykładów i tez bazujących na generalnych ustaleniach Akerlofa i Shillera:
- wpychanie nieświadomym klientom pozornych potrzeb pozbawionych (w określonych warunkach regulacyjnych) sensu ekonomicznego, np. wyciąganie w systemie „opustów” środków prywatnych i dotacji za pośrednictwem prosumentów (przy jednoczesnym dążeniu do modelu abonamentowego), oferowanie taryf antysmogowych na niezbilansowaną energię elektryczną droższych od taryf zwykłych (nobliści przywołują przykład kupna drukarki wg kryterium ceny, bez uwzględniania kosztu atramentu; tylko 3% badanych klientów miało tego świadomość),
- bajdurzenie w mediach (bez niezbędnych badań i wiarygodnych analiz porównawczych z innymi krajami) , też na użytek kampanii wyborczych 2011, 2015 (Akerlof i Shiller nazywają to „storytelling”) o tym, że na każdą jednostkę mocy OZE trzeba zbudować tej samej mocy jednostkę węglową, jako przykrywka do wprowadzenia kolejnych opłat na rachunkach (oplata mocowa, opłata przejściowa, która poza wiedzą konsumentów stała się „kosztem stałym”),
- obszerne i głośne informowanie o niosących koszty pozorach działań, w tym np. planach wprowadzania innowacyjnych technologii i planowanych inwestycjach, a następnie odwlekanie tych działań lub wycofywanie się z nich, już „po cichu”; przykłady to choćby koncepcja budowy morskich farm wiatrowych powracająca jak bumerang od co najmniej 10 lat i nadal nie mogąca przejść w fazę realizacji, czy inteligentne liczniki z infrastrukturą „smart grid”, których masowe wprowadzenie od lat się odwleka,
- Akerlof i Shiller stawiają niezwykle prawdopodobną na krajowym podwórku energetycznym tezę, że w ramach skomplikowanych regulacji niosących korzyści (tzw. „ekonomiczna teoria regulacji”) oraz braku informacji i jawności, a w efekcie zdzierstwa cenowego i kumulacji nadwyżek finansowych ułatwione jest stopniowe przejmowanie przez silną grupę interesu kontroli (np. przez „karuzelę stanowisk” w zarządach i radach nadzorczych) nad działalnością organów regulacyjnych.
To nie są okoliczności służące
wzrostowi konkurencyjności i innowacyjności, niestety. Energetycy grasują w
gospodarce jak kieszonkowcy, nie wiadomo kiedy, kto z czego zostanie oskubany,
ale zawsze najgorzej na tym wychodzą najmniej poinformowani i najsłabsi.
Potwierdza to najnowszy raport NIK o „Ochronie praw konsumenta energii elektrycznej” który pokazuje (co prawda nie wszystkie) mechanizmy
manipulacji klientem w energetyce poprzez ograniczenie go w dostępie do
informacji lub mających sens ekonomiczny instrumentów ochrony jego pozycji (nieopłacalność
roszczeń z tytułu niedostarczenia energii, iluzoryczność zmiany sprzedawcy w
sytuacji monopolu, brak dostępu do informacji
pomiarowej, brak liczników
inteligentnych i instrumentów zachęcających do oszczędzania energii itp.).
Akerlof i Shiller podają jak silną rolę w zwalczaniu phishingu informacyjnego w
USA odgrywają społeczeństwa obywatelskie (choć dotychczasowy „czysty model
ekonomiczny” ich nie uwzględnia) i organizacje konsumenckie. Przywołują „Consumers
Union”, aktywistów ekologicznych jako ważnych uczestników krucjaty przeciw manipulacjom
silnych przeciw słabszym. Zresztą skutki takich działań łatwo zauważyć. Także w
OZE. Wystarczy zajrzeć do Kodeks Etyki
Biznesowej amerykańskiego stowarzyszenia energii słonecznej (SEIA), który
spośród członków wyklucza automatycznie tych którzy stosują zwodnicze hasła
reklamowe i nieuczciwe i oszukańcze praktyki. Zwracają uwagę na to, aby narzędzia
prognozy cen energii elektrycznej (do oceny opłacalności inwestycji w
fotowoltaikę) były weryfikowalne i zawierały prognozę średniego tempa wzrostu
cen w okresie dłuższym niż pięć lat, a w umowach dostawca gwarantował określone oszczędności pod
rygorem rekompensaty. Na tym tle szczególnie przykro czyta się ogłoszenie
największej polskiej (publicznej, państwowej) spółki obrotu, która właśnie po
wyroku UOKiK informuje, że oszukała konsumentów poprzez podawanie ceny energii
elektrycznej bez VAT (konsumenci rozumieli inaczej).
Wydaje się, że energetyka nie tylko
wyrwała się spod kontroli społecznej, ale też spod radarów ekonomistów i nie
ponosi pełnej odpowiedzialności gospodarczej za skutki swoich działań. Poza
seminarium PTE, pierwszym formalnym sygnałem ze strony ekonomistów, że wyizolowany
resort zaczyna zbyt silnie kosztotwórczo oddziaływać na gospodarkę jest
najnowszy raport NBP (Nr 04/18
październik 2018 r.) „Szybki Monitoring NBP- analiza sytuacji
sektora przedsiębiorstw”. Ekonomiści piszą: w perspektywie 2019 r. prognozy
własnej sytuacji gospodarczej ankietowanych przedsiębiorstw nieznacznie
pogarszają się. Wynikać to może ze wzrostu kosztów części surowców i pracy oraz
przewidywanych znaczących wzrostów kosztów energii. Przewidywany w 2019 r.
silny wzrost cen energii może pogorszyć sytuację finansową zwłaszcza tych przedsiębiorstw,
które odznaczają się wysokim udziałem kosztów energii w
kosztach (są to m.in. „Działalność związana z obsługą rynku nieruchomości”,
„Produkcja włókien chemicznych”, „Górnictwo i wydobywanie” czy „Dostawa wody” i
inne). Jednocześnie ekonomiści zauważają, że
w przypadku hipotetycznego 30% wzrostu kosztów energii (przy
niezmienionym pozostałych kosztach i przychodach i przy pominięciu efektów
wtórnych takiego wzrostu) udział firm ponoszących straty wzrósłby o ok. 6,6 pp.
Obecnymi wzywaniami w energetyce, w
związanymi z funkcjonowaniem w zintegrowanej gospodarce europejskiej, w tym problemami
które mogą nie mieścić się w głowach amerykańskich ekonomistów powinni znacznie głębiej
zająć się polscy, też patrząc na nie poprzez pryzmat zarządzania mikroekonomicznymi
uwarunkowań efektywności gospodarczej. Energetyka w zdrowej gospodarce i dobrze
zorganizowanych państwie i społeczeństwie nie może funkcjonować poza prawami
ekonomii i w oderwaniu od ocen ekonomistów, przy abstrahowaniu od zmian klimatu,
bez konkurencji i presji na innowacyjność, bez prognoz ekonomicznych i niezależnych
analiz.
Rozwój gospodarki = inwestowanie w sektor badawczo-naukowy. Innowacje to klucz do przyszłości Polek i Polaków. Dlatego wspieramy finansowo różne organizacje zajmujące się pracą przy tworzeniu nowych technologii. Sprawdź na http://www.poir.opi.org.pl/
OdpowiedzUsuń