W tym systemie 200 tys. rodzin miałoby możliwość
zainstalować domowe źródła energii elektrycznej i rozkręcić: rynek dla przemysłu
OZE. Moc całkowita źródeł została ograniczona do 800 MW, aby nie spowodować
nawet najmniejszych zakłóceń w sieci elektroenergetycznej (potencjał przyłączeniowy bez dodatkowych kosztów i
żadnych problemów dla systemu był 2-3 krotnie większy). System był prosty, zrozumiały,aby nie
można było oszukać obywatela inwestującego w mikroźródła. Taryfy były skalkulowane tak, aby nie było
nadmiarowości wsparcia (dano też prawo rządowi aby wraz z rozwojem rynku
dostosowywał ich wysokość dla nowych inwestorów). Taryfy FiT na całym świecie umożliwiają uzyskanie
kredytu bankowego nawet na 100% kosztów inwestycji i stanowią zabezpieczanie
jego spłaty (w tym przypadku chodziło o inwestycje rzędu 25-50 tys. zł). W tym systemie każda rodzina która
zainwestowałaby w źródło 3 kW mogłaby liczyć na miesięczny przychód za energię
oddana do sieci rzędu 200 zł/m-c. Przy
źródle 5 kW przychody mogły sięgać 300 zł, a przy 8 kW – dokładnie 500 zł miesięcznie. Realizacja programu spowodowałaby wzrost cen energii w całym systemie o maksymalnie 1-2 grosze/kWh.Energia z tych źródeł była i jest potrzeba systemowi energetycznemu, co od razu
zostało potwierdzone empirycznie - ograniczenia w dostawach energii dla firm gorącego
lata 2015 roku.
Pomimo, że rząd PO-PSL nie ustawał wysiłkach, aby
doprowadzić do wykreślenia poprawki jeszcze w 2015 roku i pomimo tego, że rząd
PiS w grudniu 2016 odroczył wejście w życie tych przepisów, w polskich domach
powstało z myślą o taryfach FiT ok. 2 tys. instalacji. Choć kolejne zmiany ustawowe spowodowały kłopoty dla pierwszych prosumentów (straty finansowe) i podważyły zaufanie obywali do pastwa, to na plus trzeba zaliczyć to, że uchwalanie poprawki powstała silny impuls dla rozwoju przemysłu
fotowoltaicznego w Polsce, wzrosła wiara w realność rozsianej generacji energii oraz świadomość istnienia konkurencji i alternatywy technologicznej dla monopolu energetycznego. Nowelizacja ustawy o OZE z czerwca 2016 roku
zastąpiła system FiT, systemem tzw. opustów, który spowodował, że gospodarstwa
domowe, które zainwestują w mikroinstalacje OZE, zamiast obiektywnie poprawiać
swoją sytuacje dochodową, uszczuplają swoje dochody rozporządzalne (rodziny z
oszczędności na zakupie energii nie są w
stanie odzyskać kosztów zainwestowanego kapitału), a wysokość opłat za energię podniesiono ze zgoła innych przyczyn.
Jacek Żakowski w 5 lat po czerwcu '89 w 1994 roku napisał historyczny i jednocześnie jakże proroczy tekst o tym, że w efekcie odejścia rządzących od solidarnościowych idei "coś w krysztale pękło, coś się skończyło". Rysy na kryształowym szkle III RP przechodziły w bruzdy i przetrwały jeszcze kolejne 20 lat. Rankiem 20-lutego '2015, przed decydującym glosowaniem w Sejmie nad ustawą o OZE i wnioskiem Senatu o odrzucenie poprawki prosumenckiej, red. Żakowski w swojej audycji w TOK FM znowu poszedł pod prąd bliskim mu środowiskom liberalnym i zwracał uwagę posłom koalicji PO-PSL, że odrzucając poprawkę prosumencką odrzucą też ważną ideę i oczekiwania społeczne. Tylko część posłuchała, ale silne poparcie niemalże wszystkich posłów PiS wystarczyło, aby przywrócić poprawkę. Teraz, w tej konkretnej sprawie, rysy na kryształowym szkle obecnego rządu pojawiały już po roku od głosowania, ale trudno sobie wyobrażać, że sprawa ta możne pozostać nierozwiązana sama sobie przez kolejne 20 lat. Są jeszcze 2 lata na dokonanie zmiany w taki sposób, aby prosumenci- zwykli obywatele, rolnicy i male firmy wnieśli realny wkład nie tylko w urzeczywistnienie idei demokracji energetycznej, ale i w wypełnienie zobowiązań Polski na 2020 w zakresie uzyskania 15% udziału energii z OZE., bo tu rysuje się poważny, naglący i kosztowny problem, którego duże ("powolne") źródła OZE same nie rozwiążą, a prosumenci potraktowani przez rząd uczciwie mogę solidarnie wesprzeć swoje państwo.
Jacek Żakowski w 5 lat po czerwcu '89 w 1994 roku napisał historyczny i jednocześnie jakże proroczy tekst o tym, że w efekcie odejścia rządzących od solidarnościowych idei "coś w krysztale pękło, coś się skończyło". Rysy na kryształowym szkle III RP przechodziły w bruzdy i przetrwały jeszcze kolejne 20 lat. Rankiem 20-lutego '2015, przed decydującym glosowaniem w Sejmie nad ustawą o OZE i wnioskiem Senatu o odrzucenie poprawki prosumenckiej, red. Żakowski w swojej audycji w TOK FM znowu poszedł pod prąd bliskim mu środowiskom liberalnym i zwracał uwagę posłom koalicji PO-PSL, że odrzucając poprawkę prosumencką odrzucą też ważną ideę i oczekiwania społeczne. Tylko część posłuchała, ale silne poparcie niemalże wszystkich posłów PiS wystarczyło, aby przywrócić poprawkę. Teraz, w tej konkretnej sprawie, rysy na kryształowym szkle obecnego rządu pojawiały już po roku od głosowania, ale trudno sobie wyobrażać, że sprawa ta możne pozostać nierozwiązana sama sobie przez kolejne 20 lat. Są jeszcze 2 lata na dokonanie zmiany w taki sposób, aby prosumenci- zwykli obywatele, rolnicy i male firmy wnieśli realny wkład nie tylko w urzeczywistnienie idei demokracji energetycznej, ale i w wypełnienie zobowiązań Polski na 2020 w zakresie uzyskania 15% udziału energii z OZE., bo tu rysuje się poważny, naglący i kosztowny problem, którego duże ("powolne") źródła OZE same nie rozwiążą, a prosumenci potraktowani przez rząd uczciwie mogę solidarnie wesprzeć swoje państwo.
W pierwszą rocznice
uchwalenia ustawy o OZE z poprawką prosumencką, IEO spisał pełne dramatyzmu, ówczesnych "fejków" i
brutalnego lobbingu ze strony najsilniejszych przeciwników rozwiązań
prosumenckich, kalendarium prac nad ustawą: od
prosumenckiego projektu ustawy z grudnia 2011 roku do uchwalenia poprawki
prosumenckiej w dniu 20 lutego 2015 roku (plus epilog), które jest dostępne pod
tym linkiem. Na razie nie jest to historia z
happy endem, ale poprawka wiele w Polsce zmieniła.
Martwić może, że 2-ga rocznica uchwalenia ustawy o OZE i
poprawki przeszła całkiem niepostrzeżenie. Można się domyślać przyczyn, w tym
poczucia wstydu za niską jakoś samej ustawy i jej nieprzydatność do stymulowania rozwoju OZE, a w przypadku samej poprawki (która społecznie ratowała wizerunek całej ustawy) np. braku odwagi albo interesu, aby głośno
przywołać ten ważny epizod i poczucie zaprzepaszczenie wielkiej szansy na rozwój
mikroźródeł OZE i doprowadzenia do masowej prosumpcji w Polsce. Tym bardziej warto zatem zacytować za Herbertem, że do źródeł ważnych wydarzeń trzeba wracać, nawet jak to
nie jest proste, po to aby z nich czerpać, dokładnie: „do źródeł płynie się
zawsze pod prąd, z prądem płyną śmiecie”).
Uchwalenie poprawki w
2015 roku wzbudziło masowy społeczny entuzjazm, którego nigdy wcześniej,
przez 30 lat pracy w energetyce odnawialnej, nie doświadczyłem i zmarnowanie pozytywnego kapitału społecznego jest szczególnie przykre i obciążające. Najbardziej
została mi w pamięci radiowa rozmowa rolnika, bodajże z Dolnego Śląska,
przeprowadzona kilka dni po uchwaleniu
ustawy z poprawką. Nie zapomnę jak powiedział, że uchwalenie poprawki prosumenckiej jest jak … „ponowne i ostateczne wyzwolenie
chłopów z pańszczyzny, tym razem energetycznej”.
Wyspiański mówił w Weselu językiem Pana Młodego i Gospodarza: „Mego
dziadka piłą rżnęli, myśmy wszystko zapomnieli”. Tam też chodziło o 20 lutego,
ale 180 lat wcześniej. Ten znany cytat był bowiem aluzją do losów rodziny Tetmajerów z powstania w
Krakowie ogłoszonego w dniu 20
lutego 1846 r., które miało
charakter antypańszczyźniany, na krótko wygrało, ale skończyło się Rzezią
Galicyjską. Bez tego nie da się jednak zrozumieć ani historii Polski, ani
myślenia Polaków, których rodziny
(chłopów oraz patriotycznego odłamu szlachty) dotknęło. Tak samo - bez
epizodu z poprawką prosumencką do ustawy o OZE nie da się zrozumieć dzisiejszej polityki
energetycznej i niestety nie zawsze szczerej narracji wokół niej uprawionej. Nie
mogę się pozbyć wrażenia, że także i niektórzy obecni zwolennicy systemu
wsparcia OZE w nowej wersji zapomnieli jak głosowali w Sejmie, a inni o tym to co mówili po 20-tym lutego, a więc zaledwie 2 lata
temu…
Albert Camus mówił, że „wielkość człowieka polega na jego
postanowieniu, by być silniejszym niż warunki czasu i życia”. W niewątpliwie
„trudnych warunkach życia” środowisk związanych z OZE po czerwcu ‘2016 trudno być
„silniejszymi”, ale zawsze warto pamiętać o tym co nas kształtuje w dłużej perspektywie. Zainteresowanych szerszym kontekstem historycznym
„poprawki prosumenckiej” zapraszam do lektury tekstu „Dziwna
rewolucja energetyczna” opublikowanego na początku stycznia br. w
Rzeczpospolitej.Sprawa rozwoju prosumeryzmu w polskiej energetyce nie jest zamknięta. Ten rozdział polityki energetycznej i społecznej ciągle się pisze i raczej wcześniej czy później nastąpić musi polityczny zwrot w tej sprawie, a wtedy wielu przypomni sobie o epizodzie z 20 lutego 2015 roku i 17-miesiecznym powstaniu, które tym razem (polski optymizm) nie całkiem zakończyło się klęską.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz