Ani w Prawie energetycznym ani w uchwalonej w Sejmie i
zmienionej w Senacie ustawie o odnawialnych źródłach energii nie ma definicji
prosumenta. Fakt ten służy przeciwnikom prosumeryzmu do forsowania definicji na
własny użytek i dzielenia prosumentów na tych „dobrych” (powolnych monopolowi
energetycznemu) i tych „złych” (zgodnie z powszechną definicją - aktywnych
konsumentów poszukujących miejsca na
rynku energii). W debacie o ustawie o OZE w negatywnemu znakowaniu („labeling”)
i wartościowaniu prosumentów wg tylko sobie znanych kryteriów przewodzi od dwu
lat pan poseł Andrzej Czerwiński -
Przewodniczący Komisji Nadzwyczajnej ds. Energetyki i Surowców Energetycznych.
Prosumentom odmawia się prawa do sprawiedliwej zapłaty za energię sprzedawaną do sieci, zachęcając
do jałmużny na rzecz państwa i monopolu energetycznego. Jeszcze dalej idzie największy
krajowy lobbysta energetyki
korporacyjnej – Polski Komitet Energii Elektrycznej (PKEE), który dzieli
prosumentów na „prawdziwych”, dobrych, tzn.
takich którzy są pożyteczni dla
korporacji i na tych pozostałych, którzy
- jak miał mawiać jeden z amerykańskich
generałów o Indianach – są dobrzy tylko
wtedy gdy są martwi, czyli wtedy gdy ich nie ma. W przesłanym wczoraj do
wszystkich posłów apelu, już bez ogródek, a tym bardziej próby uzasadnienia
zmanipulowanej definicji prosumenta, PKEE zwalcza rodzący się zarodek konkurencji na
rynku energii pisząc tak:
Powyższe tezy są wygłaszane w duchu szczególnej troski o pasywnego
jedynie i posłusznego systemowi konsumenta energii (co samo w sobie jest
zaprzeczeniem idei prosumenta), a w istocie służą dezinformacji posłów w
oparciu o zawłaszczoną i zniekształconą definicją prosumenta oraz służą jako manipulacja opinią
publiczną i konsumentami energii w celu ich przekonania do tego aby albo nie
inwestowali w mikroinstalacje OZE, albo inwestowali tak, aby potem być zmuszonymi
dopłacać i wykonywać pracę, za którą nie otrzymają wynagrodzenia. A wszystko to
tylko po to aby wytworzona przez gospodarstwa domowe wartość dodana trafiła do
korporacji energetycznych. Nie oznacza to bynajmniej, że dzięki ekonomicznemu
wykorzystywaniu prosumentów i ich rodzin w efekcie obniżenia kosztów dostawy
energii w całym systemie, korporacje obniżają cenę na energię elektryczną. Mechanizm
tworzenia łatwego i jednocześnie ukrytego przed opinią publiczną zysku warto
opisać na przykładach.
Ustawa o OZE miast kreować aktywnego konsumenta, czyli
prosumenta, uczyniła z niego nieświadomego sponsora swojego dostawcy energii,
któremu prosument za bezcen ma oddawać nadwyżki energii oraz podatnika z
domiarem. Łatwo tę tezę potwierdzić odwołując się do znowelizowanego w 2013
roku Prawa energetycznego (Pe), które stało się też niestety kanwą prac nad
projektem ustawy o OZE. W myśl Pe prosument może sprzedawać energię do sieci po
cenie 0,14 zł/kWh (80% ceny hurtowej z roku poprzedniego), która stanowi
zaledwie 43% ceny, po jakiej zmuszony jest kupować samą energię (bez kosztów dostawy)
z sieci. Różnica (0,19 zł/kWh) jest w 2/3 dofinansowaniem dostawców energii i w
1/3 przychodem budżetu państwa. O rachunek kosztów po stronie prosumenta
ustawodawca się nie zamartwił.
Uchwalona przez Senat, pod wpływem argumentacji posła
Czerwińskiego oraz prezesa Polskiej Grupy Energetycznej pana Marka Woszczyka, tzw. „senacka poprawka
prosumencka”, opiera się na tym samym mechanizmie, jest tylko pozornym
ustępstwem wobec opinii publicznej w obliczu rażącej niesprawiedliwości, ale
bez naruszania istoty interesów uprzywilejowanej części rynku (korporacyjnych
dostawców energii). Poprawka senacka nawiązuje
wprost do Pe zarówno od strony przyjętej definicji i „zasady” prosumenta (ma mu
się nie opłacać), jak i do mechanizmu ustalania ceny energii z mikroinstalacji w
postaci arbitralnie ustalonego mnożnika o wartości 2,1 (210% ceny hurtowej), która
także i tym razem, tak jak i definicja prosumenta, nigdy w procesie
legislacyjnym nie była uzasadniona.
Powyższy mnożnik o
wartości 2.1 oznacza, że prosument sprzeda w 2016 roku energię po cenie ok. 0,4
zł kWh. Jest to stawka która go rujnuje ekonomicznie, ale jest to też ok. 50-60
proc. pełnych kosztów za dostawę energii
dla najmniejszych prosumentów. Powstaje pytanie co się dzieje z pozostałą
częścią 40-50 proc. kosztów. Znając
mechanizm leżący u niejasnych podstaw tworzenia prawa prosumenckiego w Polsce,
łatwo się domyśleć że jest tu ukryta nadwyżka dla korporacji. Korporacje (operator sieci i spółka obrotu w
jednym) widzą tanią energię prosumencką
jako towar gotowy do
dostarczenia sąsiedniemu
klientowi, od którego pobierze stosowna należność, którego wartość jest
pomniejszona co najmniej o koszt różnicy
bilansowej, która się nie odłoży na sieci
w związku z brakiem przepływu (braku strat energii) oraz odłożenia w czasie inwestycji w podsystem wytwórczy,
przesyłowy, a zwłaszcza dystrybucyjny. Prosty rachunek z pozycji korporacji
prowadzi do wniosku, że pełny koszt dostarczenia energii do jaj nabywcy na
taryfie G11 (taryfa mikroprosumentów) to ok. 0,61-0,62 zł/kWh (bez kosztów
podatkowych dostawy energii), ale już z uwzględnieniem unikniętych strat i dodatkowych korzyści dla
korporacji, lokalna energia prosumencka jest warta ok. 0,63-0,64 zł/kWh.
Oznacza to, że po pierwsze senacka poprawka prosumencka, za której przyjęciem
lobbuje PKEE, pozwala na zarobienie na każdej kWh wyprodukowanej w
gospodarstwie domowym ponad 0,2-0,25 zł/kWh jako różnicę pomiędzy realną wartością energii prosumenckiej (0,63 zł/kWh)
a ceną płaconą „na zaciskach” prosumentowi (ok. 0,4 zł/kWh).
Za wszystko i tak zapłaci zwykły konsument energii, bo w/w
łatwy korporacyjny zarobek nie przełoży się na korektę taryf. Wręcz przeciwnie,
mechanizm „opłaty OZE” w ustawie o OZE spowoduje zagarnięcie tej nadwyżki przez
korporację z góry, zanim nawet prosument zacznie produkować energię. Różnica
pomiędzy poprawka prosumencką Sejmu (autorstwa posła Bramory) i Senatu (argumentacja posła Czerwińskiego i PGE) polega na tym, że przy początkowo
tych samych kosztach po stronie konsumenta, wartość dodatnia w ramach poprawki
sejmowej trafi do 200 tys. zwykłych polskich rodzin, w szczególności tych
biedniejszych i koszt ten dla zwykłego konsumenta będzie szybko spadał, a w
ramach poprawki senackiej całość nadwyżki trafi do 4-5 korporacji (ok. 80 tys.
stosunkowo dobrze płatnych pracowników, choć zyski niekoniecznie do nich
wszystkich trafią), a koszt dla konsumenta będzie rósł w nieskończoność. Poprawka
senacka nie ma bowiem wbudowanego mechanizmu obniżenia kosztów poprzez
inwestycje prosumenckie. Przyznaje to pośrednio PGE we wczorajszej informacji
prasowej (źródło: Gazeta Wyborcza), pisząc, że przyczyną spadku cen na energię
w ub. roku w krajach UE był wzrost produkcji energii ze źródeł wiatrowych i
fotowoltaicznych, co przy ponownym wzroście średnich cen za energię na rynku
krajowym spowodowało, że rodzimy rynek na tle rynków zagranicznych stał się
najdroższy. PKEE nie jest z pewnością zainteresowany „obniżeniem kosztów dla wszystkie
odbiorców energii” tak jak pisze do posłów
Manipulowanie definicją prosumenta służy forsowaniu i
ukryciu łatwych zysków dla korporacji kosztom zwykłych obywateli i całej
gospodarki.